You are here
Home > Zdrowie > Właściwości, działanie i dawkowanie kreatyny

Właściwości, działanie i dawkowanie kreatyny

Kreatyna określana jest mianem „królowej suplementów”. W zasadzie, nie ma w tym nic dziwnego – w końcu to zdecydowanie najczęściej wykorzystywany suplement. Zastosowanie znajduje zarówno w sportach amatorskich, jak i zawodowych.

Kreatyna wykorzystywana jest przez profesjonalistów, gdyż jako jeden z nielicznych tak silnych środków nie znajduje się na liście preparatów niedozwolonych (dopingujących).

Kreatyna i jej właściwości

Kreatyna jest niezwykle silną substancją, która w naszym organizmie odpowiada za resyntezę ATP. W zdecydowanej większości znajduje się w mięśniach szkieletowych.

Kreatyna wykazuje następujące właściwości i działanie:

  • powoduje wzrost masy włókien mięsniowych
  • przyśpiesza regenerację po treningu
  • wspomaga proces budowania siły mięśni
  • zwiększa wydolność
  • zwiększa wytrzymałość

Dzięki tak licznym właściwościom, kreatyna z powodzeniem może być wykorzystywana przez przedstawicieli wielu dyscyplin sportowych. Co logiczne, najczęściej stosują ją kulturyści, sztangiści, strong-mani. Nierzadko jednak jest stosowana także przez lekkoatletów bazujących na swojej sile.

Kreatyna – jak stosować i dawkować ten preparat?

Kreatynę należy stosować od dwóch (dni nietreningowe) do trzech razy dziennie (dni treningowe). Czas suplementacji tego preparatu to: rano, przed i po treningu lub rano i w godzinach około treningowych.

Dawkę preparatu ustalać należy indywidualnie (sugestie producentów bardzo często są błędne). Zaleca się dziennie przyjmować ilość kreatyny odpowiadającą jednej dziesiątej masy ciała (w gramach), tj: na każde 10kg masy – 1g kreatyny.

Kreatynę należy stosować w cyklach (kilkutygodniowych) z przerwami wynoszącymi około jednego miesiąca. Wszystko w celu ochrony takich narządów jak nerki, czy wątroba, na które kreatyna może negatywnie oddziaływać.

Kreatyna – efekty i opinie

Opinie na temat specyfików kreatynowych zwykle są bardzo pozytywne. Największa efektywność jest jednak wtedy, gdy preparat stosujemy wraz z pełnowartościową, zbilansowaną dietą.

Efekty treningu mogą zostać poprawione o kilkanaście-kilkadziesiąt procent (wzrost siły, masy mięśniowej, wydolności oraz wytrzymałości).

Dodaj komentarz

Top